pondělí 26. června 2017

DUHOVÉ NANUKY PRO MARKÉTU

   
Markéta je majitelka e-shopu s předměty s duhovou tematikou. Taky je skvělá matka. A hlavně je aktivistka. A třídí odpad. Důsledně. Není to takové to plytké třídění většiny – plastové lahve do plastů, papír do papíru, sklo do skla. Markéta má do své dvoumetrové kuchyňské linky zabudovanou metrovou minitřídírnu, sestávající z více než deseti oddílů a pododdílů. Kromě klasiky má box na baterie, víčka, bioodpad a na další si nemůžu vzpomenout, přestože jsem u ní strávila nejednu zoufalou chvíli bezradným hleděním do boxů, když jsem potřebovala něco vyhodit. Ale třeba jogurt už umím! Je to jednoduché – sníte jogurt, kelímek dáte do myčky (protože šetří vodu), z víčka sloupnete cenovku a hodíte ji do papíru a víčko, pokud je hliníkové do kovů, pokud je plastové do plastů. Někdy je těžké rozeznat plastové víčko od papírového, ale to je otázkou cviku. No a když vám myčka vydá po hodině nablýskaný kelímek, vhodíte ho do plastů. Jogurt mám tedy zmáklý, ale protože to je asi tak jediné, mé návštěvy mají tak trochu ilegální nádech. Když se nedívá nebo když jí hlídám syna, hážu odpadky kradmo do pytlíku v mém batůžku, papír, plast, všechno jedno. A pak cestou na metro s úlevným pocitem hodím pytlík do první popelnice, kterou potkám. Z toho je zřejmé, že ekocokoliv je pro mě země neprobádaná a jednou se mi moje ignorantství těžce nevyplatilo.

   Markéta mi po nějakém mém spirituálním flámu nabídla, že u nich mohu přespat. Byla noc, já byla najedená, takže s odpadky žádný problém. Problém nastal až ve sprše, když jsem se pokoušela zapnout vodu. Mám doma tradiční pákovou baterii, ale tady jsem zírala na lesklou kovovou tyč, se kterou zaboha nešlo otočit. Nikde žádný čudlík, nic. Byla mi zima, jedna hodina v noci a já hledala fotobuňku nebo vyrytý nápis „otoč“ nebo šipku nebo cokoliv. Pak jsem něco udělala a ze sprchy vytryskl jeden milimetrový pramínek studené vody. Aha, ekošetříme s vodou, řekla jsem si a celá jsem se umyla v asi decce vody. Voňavá, protože olepená od mýdla, jsem se druhý den ptala Markéty, jak se v té ekologické sprše mohou mýt. „Ekologické? Jak to myslíš? To je normální sprcha!“, odvětila nechápavě a v koupelně zmáčkla miniaturní čudlík, otočila tyčí a vytrysklo tisíc pramínků teploučké vody.

   Duhové nanuky jsou trochu náročnější na čas, organizaci a paměť. Předně musíte nakoupit 5 druhů ovoce, jednotlivé druhy postupně rozmixovat s cukrem, agáve nebo třeba medem (a znovu a znovu umývat mixér). Pak si pomocí lžičky a vody odměřit, jaké množství jednotlivých směsí budete dávat do formiček, aby byly vrstvy stejné.

U běžné formičky o objemu cca 50 ml to budou dvě zarovnané kávové lžičky, ale doporučuji si vyzkoušet, kolik lžiček se vejde do vašich formiček. Ideální je, když vám vychází násobek pěti – buď naplníte formičku pěti většími lžícemi vody nebo deseti malými. Když máte směsi připravené, je čas se rozhodnout, jestli barvy duhy budou od sebe přesně oddělené nebo zda se budou lehce prolínat. V druhém případě stačí všechny vrstvy opatrně lžičkou navršit na sebe a dát nanuky zmrazit. První způsob, který jsem dělala já, je o dost zdlouhavější. Každá vrstva se musí dát zmrazit zvlášť, vždy alespoň na dvacet minut tak, aby spodní směs byla dostatečně tuhá a nespojila se se směsí další. U předposlední vrstvy je třeba nanukovou formičku vyndat z mrazáku trochu dřív, aby nebyla úplně tuhá, protože by do ní nešlo zasunout dřívko (držátko).


BAREVNÉ MOŽNOSTI

   Barvy duhy by měly mít následující posloupnost : červená, oranžová, žlutá, zelená, modrá (fialová). Ovoce a zelenina, které jsem použila já, jsou uvedené v receptu, ale možností je samozřejmě víc :

červená – jahody, maliny, meloun, rybíz, granátové jablko nebo třešně
oranžová – meruňka, pomeranč, mandarinka, mango nebo mirabelka
žlutá – světlejší mango, žlutý meloun, žluté maliny nebo mirabelka
zelená – baby špenát, kiwi nebo avokádo

fialová – borůvky, ostružiny nebo muchovník

RECEPT

cca 10 nanuků o objemu 50 ml (velikost odpovídající klasickému nanuku Míša)

Červená vrstva
  • 100 g jahod
  • 1 lžíce cukru moučka nebo odpovídající množství vámi preferovaného sladidla (např. agáve sirup, med apod.)
  • pár kapek citronové šťávy
Jahody rozmixujte s cukrem, zakápněte citrónem, ochutnejte a podle kyselosti ovoce můžete směs dosladit. Jestliže vám vadí drobná zrníčka, přeceďte směs přes jemné sítko. Do připravených formiček rozdělte směs tak, aby zaplnila jednu pětinu objemu formiček (cca 2 zarovnané lžičky směsi do každé formičky). Vložte do mrazáku nejméně na 20 minut.

Oranžová vrstva
  • 100 g meruněk
  • 1 lžíce cukru
  • pár kapek citronové šťávy
  • 50 ml vody

    Pokrájené meruňky s cukrem dejte do menšího hrnce, přidejte asi 50 ml vody a na mírném ohni prohřejte tak, aby meruňky změkly a cukr se rozpustil. Nechte vychladnout a pak přidejte citrónovou šťávu a rozmixujte dohladka.  Do připravených formiček rozdělte směs tak, aby zaplnila druhou pětinu objemu formiček (cca 2 zarovnané lžičky směsi do každé formičky)

    Žlutá vrstva
    • 100 g manga, nakrájeného na kostičky
    • 1 lžíce cukru moučka nebo odpovídající množství vámi preferovaného sladidla (např. agáve sirup, med apod.)
    • pár kapek citronové šťávy
    • 50 ml vody
    Vše rozmixujte dohladka a po zmrznutí předchozí vrstvy rozdělte mangové pyré do formiček tak, aby zaplnilo třetí pětinu každé formičky.

    Zelená vrstva
    pro odvážné:
    • 5 lístků baby špenátu
    • půl hodně zralého banánu
    • pár kapek citrónové šťávy
    nebo
    • zralé, oloupané kiwi
    • lžíce cukru
    Rozmixujte špenát s banánem a citrónovou šťávou (nebo kiwi s cukrem) a přeceďte přes jemné sítko. Do připravených formiček rozdělte směs tak, aby zaplnila čtvrtou pětinu objemu formiček (cca 2 zarovnané lžičky směsi do každé formičky).  Tentokrát mražte kratší dobu tak, aby zelená vrstva nebyla zcela tuhá a šlo do ní vsunout po posledním plnění dřívko nebo držátko.

    Fialová vrstva
    • 100 g borůvek
    • 1 lžíce cukru moučka nebo odpovídající množství vámi preferovaného sladidla (např. agáve sirup, med apod.)
    • pár kapek citronové šťávy
    Borůvky rozmixujte s cukrem, zakápněte citrónem, ochutnejte a podle kyselosti ovoce můžete směs dosladit. Jestliže vám vadí drobné kousíčky slupek, přeceďte směs přes jemné sítko. Směs přidejte do formiček a vsuňte dřívko nebo držátko. Mrazte nejméně 6 hodin.


    Pokud máte v plánu udělat duhové nanuky u příležitosti pořádání duhové párty, mohly by se vám hodit třeba duhové barvy na obličej, duhová kouzelnická hůlka nebo girlanda z duhových praporků, které najdete zde

    Žádné komentáře:

    Okomentovat